Samverkan & Sampaketering, hur gör man? đ
Jag fÄr ofta höra att vi turismföretagare mÄste bli bÀttre pÄ att samverka och sampaketera. Det stÀmmer sÀkert, men vad betyder det? Och hur gör man?
Varför ska man samverka? Ăr det för att vara snĂ€ll mot sina kollegor i branschen? Och varför ska man paketera? Det ska vi kika pĂ„ i den hĂ€r artikeln.
VARFĂR SKA DU PAKETERA?
Paketering handlar om att skapa mer kompletta erbjudanden som underlÀttar för kunden.
TĂ€nk exempelvis att du driver ett vandrarhem och vill skapa en yogahelg med paddling. đ đ§đ»ââïžđ¶
Du har boende, frukost och kanotuthyrning. Du kontaktar en restaurang som kan ordna luncher och middagar, och en yogainstruktör som kan komma till dig för att leda yogapass. Du sÀtter ett pris pÄ paketet och sÄ har du ett paket!
ATT PAKETERA ĂR SOM ATT LĂGGA PUSSEL
Jag brukar tÀnka att paketering Àr lite som att lÀgga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi sÀga att ett resepussel bestÄr av fem bitar:
Aktivitet: paddling + yoga
Boende: Ditt vandrarhem
Mat: Lokal restaurang
Transport: Kanske upphÀmtning pÄ tÄgstationen?
Utrustning: Yogamatta, kajak, flytvÀst m.m.
Oftast Àr det aktiviteten som Àr reseanledningen. Men kunden behöver ofta mer Àn bara en aktivitet. De behöver nÄgonstans att bo, mÄltider och sÄ behöver de kunna ta sig dit och hem pÄ nÄgot sÀtt.
En turist som Àr intresserad av yoga och paddling mÄste hitta pusselbitar som gÄr att sÀtta ihop med varandra. Först mÄste de hitta en kanotuthyrare eller en paddelguide. Sedan en bra yogainstruktör, nÄgonstans att bo, Àta och kanske tÄg, buss eller parkering. Om du bara sÀljer en av bitarna sÄ överlÄter du till kunden att hitta de andra delarna pÄ egen hand. Och det Àr inte alltid sÄ lÀtt. SÀrskilt om man aldrig har varit i din region förut.
Det Àr hÀr paketering kommer in. Du kan hjÀlpa kunder genom att sÀtta ihop paket. En mer komplett resa. Ett paket. DÀr kunden fÄr paddeltur, yoga, boende och mat i ett paket. Du kanske till och med kan hÀmta upp dem pÄ tÄgstationen?
NÀr du erbjuder en resa som innehÄller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport sÄ underlÀttar du för kunden.
FĂRDELAR MED PAKETERING
Om du erbjuder paket sÄ kan du attrahera nya mÄlgrupper, fylla upp mellansÀsonger och tjÀna mer pengar!
Kompletta paket ökar chanserna att kunden vÀljer att boka just med dig. Dessutom kan du sÀtta ett högre pris eftersom kunden fÄr en produkt som bÄde innehÄller mer och Àr mer attraktiv.
Det hÀr Àr vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter sÄ kan vi behöva samverka med andra.
VARFĂR SKA DU SAMVERKA MED ANDRA?
Samverkan Ă€r ett fint ord. Men det Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt att fĂ„ till i verkligheten. Vanliga frĂ„gor kring samverkan Ă€râŠ
Hur hittar man företag att samverka med?
Hur sÀkerstÀller man att de hÄller en hög kvalitet?
Ska alla vara med och bestÀmma?
Och ska alla tjÀna lika mycket?
Jag tĂ€nker dĂ„ hĂ€râŠ
KROKA ARM MED ANDRA
De flesta destinationsutvecklare som jag har trÀffat verkar vara ense om att vi vill se mer samverkan. Och det finns en stor efterfrÄgan pÄ paketerade upplevelser.
Men som turismföretagare Àr det inte alltid sÄ lÀtt att börja samverka med andra. HÀr Àr mina erfarenheter kring samverkan.
Den hĂ€r typen av samverkan hĂ€r har aldrig fungerat för mig đ
Att sÀtta sig vid ett bord med ett gÀng andra lokala turismföretagare för att försöka komma pÄ hur vi skulle kunna bli bÀttre pÄ att samverka och sampaketera. Det blir för luddigt. Ingen Àger bollen. Och det mynnar oftast ut i att man sÀger att man ska ses igen eftersom man inte kom fram till nÄgot som alla var överens om.
SĂ„ hĂ€r gör jag nĂ€r jag ska samverka đ
Jag ser mig sjÀlv som produktÀgare, initiativtagare, kapten. Jag vet vad jag behöver ha med i mitt paket för att göra det komplett. Sedan kontaktar jag de leverantörer som jag tror kan bidra med de delarna. De som passar mig bÀst. Jag ber dem om priser och sÄ kommer vi överens om bokningsregler och hur lÀnge vi ska hÄlla platser i paketet. Jag Àr alltsÄ produktÀgare, och alla andra leverantörer. Jag Àr ansvarig för att sÀtta ihop, prissÀtta, marknadsföra och sÀlja paketet.
Att arbeta som produktÀgare med leverantörer blir mycket tydligare Àn att sÀga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.
Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?
Okej, om du inte vill vara produktÀgare sÄ kanske du kan vara leverantör Ät nÄgon annan. PÄ sÄ vis blir du en pusselbit i nÄgon annans kompletta produkt.
NETTOPRISER OCH PROVISION ĂR EN FĂRUTSĂTTNING
Eftersom det Àr produktÀgaren som utvecklar, marknadsför och sÀljer paketet har den ett ansvar att hantera bokningar och kan bÄde innebÀra mycket jobb och utgifter. Det Àr vÀrt mycket.
DÀrför Àr det rimligt att en produktÀgare ber sina leverantörer om nettopriser, alltsÄ ett lÀgre pris Àn det som erbjuds slutkunden.
Det ökar chansen att det blir ett lÄngvarigt samarbete som alla tjÀnar pÄ.
SAMMANFATTNING đ„
Se dig sjÀlv som produktÀgare. Du tar initiativ till att ska nya paket.
SĂ€tt ihop mer kompletta produkter, dvs paketera.
Anlita de leverantörer som gör just din produkt mer komplett.
Eller se till att vara leverantör Ät nÄgon annan.
Lycka till kompis!
Vet du nĂ„n som skulle behöva bli bĂ€ttre pĂ„ att samverka och sampaketera? đ
Jag hjÀlper gÀrna till! Destinationer och regioner kan anlita mig för förelÀsningar, workshops och personlig rÄdgivning sÄ att fler turismföretagare börjar samverka.