Samverkan & Sampaketering, hur gör man? 🎁

Jag fĂ„r ofta höra att vi turismföretagare mĂ„ste bli bĂ€ttre pĂ„ att samverka och sampaketera. Det stĂ€mmer sĂ€kert, men vad betyder det? Och hur gör man?

Varför ska man samverka? Är det för att vara snĂ€ll mot sina kollegor i branschen? Och varför ska man paketera? Det ska vi kika pĂ„ i den hĂ€r artikeln.

VARFÖR SKA DU PAKETERA?

Paketering handlar om att skapa mer kompletta erbjudanden som underlĂ€ttar för kunden.

TĂ€nk exempelvis att du driver ett vandrarhem och vill skapa en yogahelg med paddling. đŸ đŸ§˜đŸ»â€â™‚ïžđŸ›¶

Du har boende, frukost och kanotuthyrning. Du kontaktar en restaurang som kan ordna luncher och middagar, och en yogainstruktör som kan komma till dig för att leda yogapass. Du sÀtter ett pris pÄ paketet och sÄ har du ett paket!

ATT PAKETERA ÄR SOM ATT LÄGGA PUSSEL

Jag brukar tĂ€nka att paketering Ă€r lite som att lĂ€gga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi sĂ€ga att ett resepussel bestĂ„r av fem bitar:

  • Aktivitet: paddling + yoga

  • Boende: Ditt vandrarhem

  • Mat: Lokal restaurang

  • Transport: Kanske upphĂ€mtning pĂ„ tĂ„gstationen?

  • Utrustning: Yogamatta, kajak, flytvĂ€st m.m.

Oftast Ă€r det aktiviteten som Ă€r reseanledningen. Men kunden behöver ofta mer Ă€n bara en aktivitet. De behöver nĂ„gonstans att bo, mĂ„ltider och sĂ„ behöver de kunna ta sig dit och hem pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.

En turist som Ă€r intresserad av yoga och paddling mĂ„ste hitta pusselbitar som gĂ„r att sĂ€tta ihop med varandra. Först mĂ„ste de hitta en kanotuthyrare eller en paddelguide. Sedan en bra yogainstruktör, nĂ„gonstans att bo, Ă€ta och kanske tĂ„g, buss eller parkering. Om du bara sĂ€ljer en av bitarna sĂ„ överlĂ„ter du till kunden att hitta de andra delarna pĂ„ egen hand. Och det Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt. SĂ€rskilt om man aldrig har varit i din region förut.

Det Ă€r hĂ€r paketering kommer in. Du kan hjĂ€lpa kunder genom att sĂ€tta ihop paket. En mer komplett resa. Ett paket. DĂ€r kunden fĂ„r paddeltur, yoga, boende och mat i ett paket. Du kanske till och med kan hĂ€mta upp dem pĂ„ tĂ„gstationen?

NĂ€r du erbjuder en resa som innehĂ„ller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport sĂ„ underlĂ€ttar du för kunden.


FÖRDELAR MED PAKETERING

Om du erbjuder paket sÄ kan du attrahera nya mÄlgrupper, fylla upp mellansÀsonger och tjÀna mer pengar!

Kompletta paket Ă¶kar chanserna att kunden vĂ€ljer att boka just med dig. Dessutom kan du sĂ€tta ett högre pris eftersom kunden fĂ„r en produkt som bĂ„de innehĂ„ller mer och Ă€r mer attraktiv.

Det hĂ€r Ă€r vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter sĂ„ kan vi behöva samverka med andra.

VARFÖR SKA DU SAMVERKA MED ANDRA?

Samverkan Ă€r ett fint ord. Men det Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt att fĂ„ till i verkligheten. Vanliga frĂ„gor kring samverkan Ă€r


  • Hur hittar man företag att samverka med?

  • Hur sĂ€kerstĂ€ller man att de hĂ„ller en hög kvalitet?

  • Ska alla vara med och bestĂ€mma?

  • Och ska alla tjĂ€na lika mycket?

Jag tÀnker dÄ hÀr


KROKA ARM MED ANDRA

De flesta destinationsutvecklare som jag har trĂ€ffat verkar vara ense om att vi vill se mer samverkan. Och det finns en stor efterfrĂ„gan pĂ„ paketerade upplevelser.

Men som turismföretagare Àr det inte alltid sÄ lÀtt att börja samverka med andra. HÀr Àr mina erfarenheter kring samverkan.

Den hĂ€r typen av samverkan hĂ€r har aldrig fungerat för mig 😓

Att sĂ€tta sig vid ett bord med ett gĂ€ng andra lokala turismföretagare för att försöka komma pĂ„ hur vi skulle kunna bli bĂ€ttre pĂ„ att samverka och sampaketera. Det blir för luddigt. Ingen Ă€ger bollen. Och det mynnar oftast ut i att man sĂ€ger att man ska ses igen eftersom man inte kom fram till nĂ„got som alla var överens om. 

SĂ„ hĂ€r gör jag nĂ€r jag ska samverka 😊

Jag ser mig sjĂ€lv som produktĂ€gare, initiativtagare, kapten. Jag vet vad jag behöver ha med i mitt paket för att göra det komplett. Sedan kontaktar jag de leverantörer som jag tror kan bidra med de delarna. De som passar mig bĂ€st. Jag ber dem om priser och sĂ„ kommer vi överens om bokningsregler och hur lĂ€nge vi ska hĂ„lla platser i paketet. Jag Ă€r alltsĂ„ produktĂ€gare, och alla andra leverantörer. Jag Ă€r ansvarig för att sĂ€tta ihop, prissĂ€tta, marknadsföra och sĂ€lja paketet.

Att arbeta som produktĂ€gare med leverantörer blir mycket tydligare Ă€n att sĂ€ga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.

Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter?

Okej, om du inte vill vara produktĂ€gare sĂ„ kanske du kan vara leverantör Ă„t nĂ„gon annan. PĂ„ sĂ„ vis blir du en pusselbit i nĂ„gon annans kompletta produkt.

NETTOPRISER OCH PROVISION ÄR EN FÖRUTSÄTTNING

Eftersom det Àr produktÀgaren som utvecklar, marknadsför och sÀljer paketet har den ett ansvar att hantera bokningar och kan bÄde innebÀra mycket jobb och utgifter. Det Àr vÀrt mycket.

DĂ€rför Ă€r det rimligt att en produktĂ€gare ber sina leverantörer om nettopriser, alltsĂ„ ett lĂ€gre pris Ă€n det som erbjuds slutkunden.

Det ökar chansen att det blir ett lÄngvarigt samarbete som alla tjÀnar pÄ.

SAMMANFATTNING đŸ„

  • Se dig sjĂ€lv som produktĂ€gare. Du tar initiativ till att ska nya paket.

  • SĂ€tt ihop mer kompletta produkter, dvs paketera.

  • Anlita de leverantörer som gör just din produkt mer komplett.

  • Eller se till att vara leverantör Ă„t nĂ„gon annan.

Lycka till kompis!

 

Vet du nĂ„n som skulle behöva bli bĂ€ttre pĂ„ att samverka och sampaketera? 😀

Jag hjÀlper gÀrna till! Destinationer och regioner kan anlita mig för förelÀsningar, workshops och personlig rÄdgivning sÄ att fler turismföretagare börjar samverka.

 
FöregÄende
FöregÄende

SNABBKOLL: SĂ„ löser du resegaranti pĂ„ ett enkelt sĂ€tt đŸ§Œ