Måste du verkligen ha onlinebokning på din hemsida? 🤷‍♀️

De flesta av Sveriges turismföretagare förlitar sig på att få bokningar via hemsidan. Som ett digitalt skyltfönster. Men många missar att göra det enkelt för kunden att boka och betala online.

Det här inlägget handlar om varför det så viktigt för turismföretagare att erbjuda onlinebokning på sin webbplats. Och vad som händer om man inte gör det.

TÄNK DIG DET HÄR SCENARIOT…

En holländsk kvinna sitter hemma i  soffan i Rotterdam. Hon funderar lite på att ta med familjen till Sverige i sommar. Vild och vacker natur, en mysig stuga, och mycket tid med barnen.

Hon googlar på “Sweden nature holidays” och hamnar på sajter i  Småland, Luleå och på Koster. Röda stugor, mysiga bilder.

Av någon anledning fastnar blicken på en fisketur i Jönköpingstrakten. Ser spännande ut!

OKEJ, DET ÄR HÄR DU KOMMER IN I BERÄTTELSEN…

Du driver ett guideföretag och erbjuder fisketurer vid en sjö utanför Jönköping. Och just nu sitter den här holländska mamman och kikar på din hemsida.

Av alla webbplatser på hela internet så har hon lyckats hamna på din.

Nu gäller det!

Tänk vad många timmar du lagt ner på att skapa den här hemsidan. Bilder, texter, unika och fantastiska erbjudanden.

Som du har översatt till engelska.

Och hon gillar verkligen det hon ser. Men kommer hon att göra en bokning?

Tänk om hon plötsligt klickar bort din sida. Och googlar sig vidare. Och bokar någon annans fisketur, på Västkusten?

Eller tänk om hon satsar på en cykeltur i Sörmland istället. Sörmland ligger trots allt bara ett klick bort.

“WOW, THIS IS SO ME!”

Hur ska det här gå?

Det första hon möts av på din sajt är den perfekta bilden på ett barn som drar upp en gädda ur sjön. Och en nöjd förälder med vita tänder och goretex-jacka. Fiskeguiden (du själv) gör tummen upp samtidigt som solnedgången sänker sig bakom tallskogen.

Sagolikt bra.

Bilden är precis det semesterminnet som mamman vill ha. Som hon vill köpa. Av dig.

Sedan kommer rubriken:

Family fishing adventure for beginners

Som en bomulls-pil rakt i hjärtat!

-Wow, this is so me! Det här skulle kanske kunna vara nåt för oss… Tell me more!

Under den fantastiska rubriken levererar du sedan en knivskarp punktlista över varför man ska välja just din fisketur. Hela artilleriet.

VISA-KORTET ÅKER FRAM… HON ÄR REDO ATT GÖRA EN BOKNING!

Men hallå, var bokar man?

Hon scrollar upp och ner på sidan. Hittar ett mobilnummer i sidfoten. +46708585843543.

Men klockan är 22. Och vad är klockan i Sverige? Jag kan väl inte ringa nu?

Hon klickar istället på Contact us i menyn överst på sidan. Där står att hon kan mejla till info@fiskeföretaget.se för att göra en bokningsförfrågan.

Nu är det sent på kvällen, men det vore skönt att få det här avklarat.

Om hon mejlar lär hon inte få svar förrän på måndag. Och tänk om svaret är att det är fullbokat?

Okej, hon får inse att hon inte kommer att kunna boka den här fisketuren idag.

DET ÄR DÅ DET HÄNDER

Hon går in på google.

Och söker igen.

Hon kikar på fjällstationer, glasbruk, vandringsleder, kanotuthyrning och en massa andra spännande saker.

Fisketuren ligger och snarkar i historiken. Och så blev det med den bokningen.

Ingen bokning alltså.

Du fick inget telefonsamtal. Och inget mejl heller.

Hon kanske hör av sig på måndag, men vi måste tyvärr konstatera att det här är ett sätt att gå miste om bokningar. Ett vanligt sätt.

Utan onlinebokning och betalning så riskerar du att förlora många bokningar. 

VAD HADE HÄNT OM DU ISTÄLLET FÖR INFOADRESSEN HADE HAFT EN BOKA-KNAPP?

Jo, hon hade fått se dina fisketurer i en kalender, välja ett ledigt datum, fylla i sina kontaktuppgifter och betala med kort direkt online.

En minut senare hade hon och du fått ett mejl i inboxen.

Du står i skidliften eller kollar Netflix med barnen när det plötsligt plingar till i mobilen… New booking confirmed!

HAR DU ONLINEBOKNING PÅ DIN HEMSIDA?

Många företagare som erbjuder onlinebokning på sin egen hemsida vittnar om att antalet bokningar ökar. Så var det för oss på WildSweden också. Plötsligt blev allt mycket enklare. Mindre administration, fler bokningar, mer intäkter. Mer tid till skidåkning och Netflix.

DÅ ÄR FRÅGAN: VILKET BOKNINGSSYSTEM SKA MAN VÄLJA?

Läs mitt blogginlägg som handlar om just det…

>> LISTA: Onlinebokningssystem för aktivitetsföretag <<

Lycka till kompis!

 

Vill du ha hjälp med att göra din hemsida mer säljande? 😀

Jag hjälper dig gärna. Du kanske till och med kan få stöd från dig region för att täcka en del av kostnaderna.

 
Föregående
Föregående

LISTA: 📋Onlinebokningssystem för aktivitetsarrangörer

Nästa
Nästa

Förbättra din hemsida för att sälja mer 💯