đŸ€™ 14 tips för att bli en bĂ€ttre naturguide

HÀr listar jag fjorton tips för hur man kan bli en bÀttre naturguide och ge sina deltagare en mer givande upplevelse. Tipsen kommer bÄde frÄn mig och nÄgra av mina guidekollegor.

1. VÀlkomna gÀsterna - och se varje individ

FÄ gÀsten att kÀnna sig vÀntad. Visa att du uppskattar att de valt att komma till just dig. LÀr dig namn, skapa ögonkontakt, prata med alla. Det sÀtter tonen för hela upplevelsen.

LĂ„t ocksĂ„ alla komma till tals och dela med sig av sina berĂ€ttelser. StĂ€ll mĂ„nga frĂ„gor, tex “Är det nĂ„gon som har sett norrsken tidigare?” Okej, kul Anna, berĂ€tta!”.

2. Kom igÄng direkt

Starta aktiviteten sĂ„ fort som möjligt – helst i rörelse. Det skapar energi och fĂ„r gĂ€sten att kĂ€nna att de Ă€r pĂ„ vĂ€g in i upplevelsen. Fastna inte i en lĂ„ng introduktion.

Det kan vara sÄ enkelt som att gÄ bort frÄn receptionen runt hörnet pÄ huset och visa nÄgot intressant.

3. Var 100% nÀrvarande

Ingen vill mötas av en stressad guide.

Ju bĂ€ttre du förbereder dig, desto mer nĂ€rvaro kan du ge gĂ€sten. Spring inte runt och fixa – se till att du Ă€r mentalt och fysiskt dĂ€r med gruppen.

Och om du lÀgger bort mobilen sÄ kan deltagarna inspireras av det och bli mer nÀrvarande de ocksÄ.

(Tips frÄn Sofie Werner, StrövtÄg)

4. Laget runt - bygg trygghet och relationer

LÄt varje deltagare kort presentera sig sjÀlv, sina förvÀntningar och eventuella farhÄgor. Det ger insyn, sÀtter stÀmningen och stÀrker gruppkÀnslan frÄn start.

Det Àr viktigt att du avsÀtter tid för det sÄ att alla hinner komma till tals.

(Tips frÄn Lars Svanerud, Scandinavia Adventure Travels)

Anton guidar ett gÀng pÄ en myr utanför RÀttvik. Foto: Emil Dahlander

5. SÀker, torr & mÀtt

Inget Àr roligt om man Àr hungrig, kissnödig eller kÀnner sig osÀker. Det Àr guidens uppgift att se till att alla Àr varma, mÀtta och kÀnner sig sÀkra sÄ att de kan slappna av och kÀnna sig omhÀndertagna.

Och sjÀlvklart mÄste deltagarna kÀnna sig sÀkra. DÀrför mÄste du planera alla aktiviteten sÄ att du minimerar risker. Gör en riskanalys inför varje aktivitet.

Skicka tydlig info i förvĂ€g om packning, klĂ€der och vad som vĂ€ntar. Visa att du har med dig en extra vattenflaska, ett första hjĂ€lpenkit och kanske en satellittelefon. Visa att du har koll – med vĂ€rme och lugn.

(Tips frÄn Jonas Landolsi, Jonas Vildmark Bushcraftcenter)


6. Involvera deltagarna

LĂ„t deltagarna delta aktivt: stĂ€lla frĂ„gor, leta spĂ„r, vĂ€lja pausplats. DĂ„ blir de medskapare – inte bara Ă„skĂ„dare.

Det kan vara sÄ enkelt som att lÄta en deltagare gÄ först i ledet och lÄta denne hitta spÀnnande saker att frÄga eller berÀtta om.

(Tips frÄn Simon Green, WildSweden)


7. SĂ€tt platsen i perspektiv

BerĂ€tta varför just den hĂ€r platsen Ă€r speciell. SĂ€tt in den i ett historiskt, geografiskt eller personligt sammanhang – det skapar förstĂ„else och förankring.

FÄ gÀsten att kÀnna sig tacksam över att delta i upplevelsen och att vara pÄ platsen.

(Tips frÄn Linda Staaf, Woods & Water)


8. Aktivera alla sinnen

LĂ„t gĂ€sterna inte bara titta och lyssna – lĂ„t dem smaka, lukta och kĂ€nna. Exempel: torkade bĂ€r, kĂ„da, snö, kallt bĂ€ckvatten. Det förstĂ€rker minnet och ökar nĂ€rvaron.

Exempel: Be deltagarna lÀgga handen mot en varm stugvÀgg nÀr du berÀttar och Falu rödfÀrg, lÄt dem smaka pÄ ett torkat odon nÀr du gÄr över myren.

(Tips frÄn Sofie Werner, StrövtÄg)


9. Bygg upp förvÀntan inför höjdpunkten

Det skulle vara konstigt om man börjar middagen med efterrÀtten och avslutar med att hÀlsa alla vÀlkomna. Alla förvÀntar sig att det finns en logisk ordning under en upplevelse.

Varje aktivitet mÄste ha ett bra flöde, eller dramaturgi. Det bÀsta Àr om du kan bygga upp en spÀnnande stÀmning som eskalerar till en höjdpunkt för att till sist mjuklanda i en fin avslutning.

Exempel: Om ni ska ut pÄ en femtimmars norrskenstur sÄ vill du inte se norrsken efter tvÄ minuter. DÄ kan det bli svÄrt att motivera deltagarna att vara ute hela kvÀllen.

Se till att upplevelsen följer den sÄ kallade dramaturgiska modellen, eller upplevelsekurvan, som i en typisk Hollywood-film.

10. Motivera varför ni gör, i allt ni gör

Ingen vill vallas runt som en skock fÄr utan att veta varför.

Förklara alltid varför ni ska vandra en viss strĂ€cka, paddla till ett visst stĂ€lle, vara tysta en viss stund. DĂ„ förstĂ„r gĂ€sten syftet – och upplever det mer medvetet. Ex: Om ni tex ska gĂ„ en vandring i skogen vill de veta hur lĂ€nge och hur lĂ„ngt ni ska gĂ„ men ocksĂ„ varför ni ska gĂ„ just dĂ€r och vad de kan förvĂ€nta sig.

(Tips frÄn Simon Green, WildSweden)

Eskil visar spÄr frÄn loddjur. Foto: Pierrick Muiellet

11. ÖvertrĂ€ffa förvĂ€ntningarna

Ta reda pĂ„ vad gĂ€sten hoppas pĂ„, den verkliga anledningen til varför de kommit till dig – och ge dem nĂ„got mer. En extra upplevelse, en personlig kommentar eller en liten överraskning kan göra hela skillnaden.


12. LÄt gÀsterna vara i tystnad

Du behöver inte prata hela tiden. Ge plats för naturens ljud och stillhet. En tyst stund vid en lÀgereld eller myr kan bli ett starkt minne.


13. Bjud pÄ dig sjÀlv - visa entusiasm

Om du sjĂ€lv Ă€r nyfiken, stolt och glad – dĂ„ smittar det. BerĂ€tta varför du Ă€lskar platsen, turen eller det ni just nu gör. Äkthet slĂ„r allt.

(Tips frÄn Linda Staaf, Woods & Water)


14. Ett tydligt och varmt avslut

LÄt deltagarna dela sina höjdpunkter. Sammanfatta. Tacka. Ge en riktning framÄt. Det sista intrycket Àr lika viktigt som det första.

Simon har samlat sina deltagare runt lÀgerelden pÄ en sjöis utanför Jokkmokk. Foto: Simon Green

BONUSTIPS: BerÀtta historier

GÀspande farbröder och suckande barn? Ingen vill ha en halvtimme med torra fakta om Àlgar, vikingatiden eller Gripsholms slott.

Storytelling! BerÀtta om Tant Elsa som rökte maskrosor och bodde i vedbon pÄ 1700-talet, eller nÀr Mumintrollet fick Äka epa-traktor till folkets park.

Alla kommer ihÄg en historia men glömmer snabbt namn, siffror och Ärtal.

One-liners: Storytelling behöver inte betyda lÄnga historier. Det kan vara sÄ enkelt att du berÀttar att din coola mormor har bakat kanelbullarna. DÄ blir kanelbullen ocksÄ en upplevelse.

BONUSTIPS 2: VÄga visa dina brister

Du behöver inte vara professor i humlor för att guida en humlevandring. Det rÀcker att du kan mer Àn den genomsnittlige deltagaren. Och de förvÀntar sig inte att du ska veta allt.

Kan du inte svaret pĂ„ en frĂ„ga? Be att fĂ„ kolla upp det och Ă„terkomma. FrĂ„ga deltagarna; Är det nĂ„gon som vet vilken fĂ„gel det dĂ€r Ă€r? eller Jag ska googla vad rĂ€disa heter pĂ„ engelska. DĂ„ blir upplevelsen mer interaktiv.

 

Hej! Jag arrangerar gÀrna workshops för naturguider

Jobbar du pÄ en destination eller region som vill peppa fler att ta steget att bli naturguider? Tillsammans med mina kollegor Sofie Werner och Simon Green arrangerar jag gÀrna en utomhusworkshop för guider hos er. Hör av dig sÄ berÀttar jag mer!

 
FöregÄende
FöregÄende

📱 Tre tips för att lyckas med annonsering pĂ„ FB & Insta

NĂ€sta
NĂ€sta

📋 Checklista för dig som vill ha mer bokningar pĂ„ aktiviteter, evenemang & paketresor pĂ„ din hemsida