Anlita mig för föreläsningar, workshops och rådgivning.

Här är förslag på föreläsningar som jag gärna håller online eller på plats hos er.

  • Oftast är det regioner och destinationer som anlitar mig.

  • Jag är van vid att hålla föreläsningar online. Vi kan också spela in föreläsningarna så att fler kan ta del av dem i efterhand.

Inspiration & produktutveckling

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att inspirera deltagarna till att utveckla tydliga erbjudanden som aktiviteter och resor.

  • Turismföretagare runtom i Sverige kan bli bättre på att erbjuda tydliga aktiviteter och paket.

    Ett vanligt misstag som många turismföretagare gör är att skriva att “Här finns mycket att upptäcka” eller “Här finns något för alla!”

    Det är mycket mer effektivt att skylta med specifika aktiviteter och resor, med ett tydligt innehåll och pris, som tex “Höstpaddlingshelg för tjejer” eller “Prova på topptur för barnfamiljer”.

    Under en inspirerande föreläsning delar Marcus med sig av exempel på hur man kan utveckla upplevelser som är anpassade till specifika målgrupper. Hur man kan ta fram aktiviteter och resor som sticker ut i mängden och som verkligen säljer!

    Efter föreläsningen kommer deltagarna att förstå hur man skapar nya aktiviteter och resor och vad som krävs för att en kund ska vilja boka. Och hur man undviker vanliga misstag.

  • • Hur man skapar målgruppsanpassade aktiviteter och resor som sticker ut i mängden.

    • Hur man skapar tydliga produkter och erbjudanden med fasta priser och datum.

    • Hur man kan presentera produkten på ett attraktivt sätt i text och bild.

En föreläsning om turismutveckling: Skapa paket tillsammans med andra

Samverkan & sampaketering

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att inspirera deltagarna att bygga attraktiva paket i samverkan med andra.

  • Jag hör ofta att vi måste bli bättre på att samverka. Men varför måste vi det?

    Jo, om du kombinerar upplevelser och boendepaket i samverkan med andra turismföretagare så kan du sälja mer kompletta produkter som är mer attraktiva för kunden.

    Det gör att man kan locka nya målgrupper, att gäster stanna längre, spenderar mer och blir nöjdare. Man ökar både värdet, betalningsviljan och vinsten!

  • • Hur ser kundens hela resa ut och vilka delar av kundens resa kan du bygga in i ditt paket?

    • Hur gör man för att samverka med andra företagare så att alla tjänar på det, hur ser avtalen ut och hur prissätter man ett paket?

    • Introduktion till Paketreselagen och Resegarantilagen och hur man kan lösa dem.

En föreläsning om turismutveckling: Nå ut till rätt målgrupper i rätt kanaler, marknadsföring alltså

Marknadsföring & försäljning

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att göra det tydligt hur man ska marknadsföra och sälja sina upplevelseprodukter så att man får fler bokningar.

  • Jag får ofta frågan hur man gör för att nå ut på en internationell eller nationell marknad.

    Det här handlar mycket om att skapa aktiviteter och resor som vänder sig till en tydlig målgrupp. Och sedan förstå vad som krävs för att folk ska vilja boka och betala.

    Folk blir inspirerade på resebloggar och får tips från vänner, söker på Google, bläddrar bland upplevelser och boenden på TripAdvisor och Booking, och delar med sig på Instagram och Facebook.

    Vilka kanaler ska du fokusera på och vilka kan du skippa?

    Svaret är att du ska fokusera på de kanaler som din målgrupp använder. Både före, under och efter besöket hos dig.

    Din hemsida är en viktig kanal, men tänk på att det finns många fler sätt att sälja upplevelser.

    Sälj på OTA’s som TripAdvisor, Musement, GetYourGuide och AirBnB Experiences.

    Kontakta researrangörer som Nordic.be, Askja Reizen eller Troll Tours.

    Bjud in till pressresor och låt influencers skriva om dina upplevelser och ge dem provision på varje bokning.

    Eller varför inte låta andra lokala turismföretag sälja dina upplevelser? Det vore en stor vinst om fler kunde sälja varandra.

  • • Hur kan du nå ut till fler av din valda målgrupp?

    • Vilka kanaler använder de och hur kan du synas där så att de hittar dig?

    • Hur kan du sälja dina aktiviteter och paket via Online Travel Agencies, agenter, researrangörer och lokala partners?

En föreläsning om turismutveckling: Digitalt värdskap

DIGITALT VÄRDSKAP

Tid: 50 min + 20 min frågor (eller längre)

Syfte: Att inspirera deltagarna att utveckla sitt digitala värdskap för att få nöjdare gäster.

  • Digitalt värdskap handlar om att bemöta varje gäst som en individ och undvika att de känner sig om en kund som får information från ett bokningssystem.

    De allra flesta är bra på att ta hand om gästerna när de kliver in till receptionen, men många skulle kunna bli bättre på att kommunicera med gäster före och efter deras fysiska besök.

    Om man lyckas bra med det digitala värdskapet skulle gästen kunna vara supernöjd redan innan de kommer på plats. Och när gästen åker hem kan de bli en ambassadör för verksamheten och hjälpa till att locka många fler framtida gäster.

  • Jag tar upp hur man kan jobba smart, trevligt och effektivt med sitt digitala värdskap för att få nöjdare gäster.

    Jag har intervjuat några av de mest framgångsrika aktörerna kring digitalt värdskap som delar med sig av sina framgångsfaktorer. De tipsar bland annat om:

    • Hur ser världens trevligaste bokningsbekräftelse ut?

    • Så får du dina gäster att bli nöjda redan innan ankomst.

    • Hur kan du sälja mer till gästen mellan bokning och ankomst?

    • Så får du nöjda gäster att skriva 5-stjärniga recensioner och bli trogna ambassadörer. för din verksamhet.

Optimera din hemsida

Tid: 50 min + 20 min frågor

Hur nöjd är du med din hemsida? Ingen hemsida är ju perfekt, men de allra flesta hemsidor skulle kunna förbättras för att bli mer säljande.

  • Vi går igenom 23 punkter med illustrerande exempel på vad alla kan göra för att förbättra sin hemsida.

    Efter föreläsningen får alla en checklista som de kan stämma av mot sin egen hemsida.

    De här förbättringarna leder definitivt till fler bokningar.

En föreläsning om turismutveckling: Onlinebokning på din hemsida

Onlinebokning på din hemsida

Tid: 50 min + 20 min frågor

Syfte: Att inspirera deltagarna att erbjuda sina kunder att boka och betala online på företagets hemsida.

  • Om kunden kan se tillgänglighet i en kalender och sedan boka och betala online så ökar chansen att kunden bokar. Det gör att man får fler bokningar och mer lönsamhet.

    Men hur väljer man bokningssystem som passar en viss typ av verksamhet? Finns det onlinebokningssystem som passar väldigt små verksamheter?

    Under den här föreläsningen tar jag upp frågor kring funktionalitet, kostnader och bjuder på mänga handfasta tips, så att även nybörjare hänger med.

  • Många turismföretagare saknar fortfarande onlinebokning på sin hemsida. En anledning kan vara att många inte vet vilka system som finns och har svårt att välja ett som passar dem.

    Man är också rädd att det ska bli kostsamt och att man ska förlora kontakten med sina kunder.

    Det ska vi reda ut under det här webinaret.

Förbättra dina hemsidetexter med ChatGPT

Tid: 50 min + 20 min frågor

Syfte: Att visa deltagarna hur de kan använda ChatGPT för att förbättra texterna på företagets hemsida.

  • Artificiell intelligens är en ny verklighet som många turismföretagare skulle kunna ha minst lika mycket nytta av som internet och Google. Men många har inte koll på hur de kan använda AI i sin verksamhet.

    Den här föreläsningen är en introduktion till ChatGPT som är ett av de populäraste verktygen just nu och hur man kan använda det för att förbättra sina texter på hemsidan.

    Under den här föreläsningen lär man sig hur man kan använda ChatGPT för att skapa övertygande texter som talar direkt till sina önskade gäster. Man behöver ingen tidigare erfarenhet av ChatGPT eller att skriva säljande texter.

  • • Fördelarna med ChatGPT och hur det kan användas för att ge fler bokningar.

    • En steg-för-steg-guide för att generera säljande texter snabbt och effektivt med ChatGPT.

    • Tio användbara frågor för att få bra och givande svar från ChatGPT.

    • En checklista i PDF-format som man kan använda i sitt arbete.

    • Möjlighet att få svar på dina frågor direkt efter föreläsningen.

Hör av dig så berättar jag mer!

Marcus inger förtroende och det känns att han vet vad han pratar om eftersom han själv driver företag inom besöksnäringen.

En superbra föreläsning om hur man jobbar med kundrecensioner och TripAdvisor.

Enkel att följa och lätt att förstå med många bra tips och råd.

— Annelie Persson, Region Västerbotten

Vi har samarbetat med Marcus Eldh som föreläsare och moderator vid flera seminarier och utbildningstillfällen för besöksnäringen i Västsverige och är mycket nöjda med samarbetet.

Marcus anpassar innehåll, exempel och nivå på ett bra sätt, baserat på dialog som vi har innan om vår målsättning med aktiviteten och målgruppen som ska ta till sig innehållet. Hans föreläsningar är konkreta, pedagogiska, välstrukturerade och lätta att ta till sig. Det tillsammans med hans härliga personlighet och hans erfarenhet av hur det är att vara turismföretagare uppskattas av oss såväl som av företagen som lyssnar. Varma rekommendationer!

— Linda Sturk, Turistrådet Västsverige

Handfasta, konkreta och tydliga tips som blir lätta för aktörer oavsett inriktning att ta till sig och gå hem och göra verkstad av.

De flesta i turismsverige känner till att du Marcus är en duktig föreläsare, men jag vill slå ett extra slag för att ni som jobbar på kommun- eller destinationsnivå köper just denna föreläsning.

Det är tänket som förmedlas i den här presentationen som tyvärr ofta saknas i svenska turismprodukter.

— Åsa Stanaway, Region Västmanland

Marcus har en förmåga att förmedla sina kunskaper och erfarenheter på ett tydligt och pedagogiskt sätt till åhörarna oavsett om det är via skärmen eller på plats.

Vi har anlitat Marcus till både webinars, inspelningar av filmer på olika teman och som föreläsare på plats. Han är lyhörd för våra önskningar och levererar över förväntan varje gång.

Det jag gillar allra mest med honom är att han helt utan pekpinnar inspirerar våra företag att utvecklas vidare.

— Malin Jonsson, Swedish Lapland Visitors Board

Vi har anlitat Marcus Eldh vid flera seminarium och fick mycket bra och konkreta tips och idéer varje gång.

Företagarna som deltagit har genom praktiska exempel fått ett helhetstänk gällande produktutveckling och marknadsföring. Detta har medfört att de skapat arrangemang med ekonomisk bärkraft för att även lyckas på den internationella marknaden.

— Ewa Carlgren Nilsson, Visit Östergötland

Vill man ha en stor portion inspiration i att driva och utveckla sitt företag ska man anlita Marcus Eldh.

Personliga anekdoter och erfarenheter blandas med vikten av en professionell inställning till sitt företagande.

Vi har anlitat Marcus ofta – och vi gör det gärna igen.

— Gunn-Viol Kattilakoski, Örebrokompaniet AB

Marcus har alltid haft en förmåga att aktualisera sina utbildningar till rådande marknad och på ett väldigt enkelt sätt ge deltagarna möjlighet att applicera informationen in i sin verksamhet.

Inspiration och kunskap är direkt genererad ur ett pågående entreprenörskap, vilket skänker trovärdighet i hans utbildningar.

— John Zafaradl, VisitVärmland

Tack Marcus för en inspirerande online-föreläsning!

På ett mycket professionellt sätt tog du dig an vår förfrågan om en digital föreläsning för små och medelstora företag i besöksnäringen.

Den blev mycket uppskattad av de som deltog och att vi dessutom kunde erbjuda de som hade förhinder en länk till en inspelad version gjorde att ännu fler kunde ta del av föreläsningen.

Tack för gott samarbete!

— Anna Carin Pålsson, Länsstyrelsen Kalmar län

Marcus är en förebild som naturturismföretagare och en skicklig och entusiasmerande föreläsare.

Utifrån egna erfarenheter har han en förmåga att på ett lättsamt sätt avdramatisera turismföretagarens funderingar och upplevda svårigheter i att skapa säljbara produkter och förmedla dem till gäst på ett så effektivt och lockande sätt som möjligt.

Som åhörare så känner man att Marcus brinner för sitt ämne och att det finns en uppriktig välvilja och generositet kring att få även åhörarna att lyckas med respektive företag.

— Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism

Jag kommer gärna till er också!